Разработка заданий по устной речи в формате ГИА (ЕГЭ)
БАЛЯСНИКОВА ЕЛЕНА ВЯЧЕСЛАВОВНА
Учитель английского языка
ГБОУ СОШ № 1150
Разработка заданий по устной речи в формате ГИА (ЕГЭ)
Пояснительная записка
В 2006-2007 годах экзамен по английскому языку в формате ЕГЭ (проходившем в режиме эксперимента) состоял из следующих частей: аудирование, чтение, лексика-грамматика, письмо и устная речь. В настоящее время из экзамена исключили устную речь, в силу сложности проведения экзамена по данному виду речевой деятельности и необходимости привлечения большого количества экспертов.
Тем не менее, экзамен для выпускников 9-ых классов включает в себя задания по контролю за уровнем сформированности речевых навыков – это монологическое высказывание и диалогическое высказывание с целью запрашивания фактической информации.
Для подготовки к устной части экзамена мною были разработаны задания для учащихся 5-ых, 7-ых классов, а также для 10-11-ых классов, учитывая вероятность введения устной части в экзамен, проводимый в формате ЕГЭ для выпускников 11-ых классов.
В ходе подготовки тестовых заданий учитывались ожидаемые (согласно ФГОС) предметные результаты освоения выпускниками основной школы программы по иностранному языку:
А. В коммуникативной сфере (т. е. владении иностранным языком как средством общения)
Речевая компетенция в следующих видах речевой деятельности:
говорении:
• начинать, вести/поддерживать и заканчивать различные виды диалогов в стандартных ситуациях общения, соблюдая нормы речевого этикета, при необходимости переспрашивая, уточняя;
• расспрашивать собеседника и отвечать на его вопросы, высказывая свое мнение, просьбу, отвечать на предложение собеседника согласием/отказом в пределах изученной тематики и усвоенного лексико-грамматического материала;
• рассказывать о себе, своей семье, друзьях, своих интересах и планах на будущее;
• сообщать краткие сведения о своем городе/селе, о своей стране и странах изучаемого языка;
∙ воспринимать на слух и полностью понимать речь учителя, одноклассников;
Языковая компетенция (владение языковыми средствами):
• адекватное произношение и различение на слух всех звуков иностранного языка; соблюдение правильного ударения в словах и фразах;
• соблюдение ритмико-интонационных особенностей предложений различных коммуникативных типов (утвердительное, вопросительное, отрицательное, повелительное); правильное членение предложений на смысловые группы;
• распознавание и употребление в речи основных значений изученных лексических единиц (слов, словосочетаний, реплик-клише речевого этикета);
• понимание и использование явлений многозначности слов иностранного языка, синонимии, антонимии и лексической сочетаемости;
• распознавание и употребление в речи основных морфологических форм и синтаксических конструкций изучаемого иностранного языка; знание признаков изученных грамматических явлений (видо-временных форм глаголов, модальных глаголов и их эквивалентов, артиклей, существительных, степеней сравнения прилагательных и наречий, местоимений, числительных, предлогов);
• знание основных различий систем иностранного и русского/родного языков.
Социокультурная компетенция:
• знание национально-культурных особенностей речевого и неречевого поведения в своей стране и странах изучаемого языка; применение этих знаний в различных ситуациях формального и неформального межличностного и межкультурного общения;
• распознавание и употребление в устной речи основных норм речевого этикета (реплик-клише, наиболее распространенной оценочной лексики), принятых в странах изучаемого языка;
• знание употребительной фоновой лексики и реалий страны/стран изучаемого языка, некоторых распространенных образцов фольклора (скороговорки, поговорки, пословицы);
литературы;
• представление об особенностях образа жизни, быта, культуры стран изучаемого языка (всемирно известных достопримечательностях, выдающихся людях и их вкладе в мировую культуру);
• представление о сходстве и различиях в традициях своей страны и стран изучаемого языка;
• понимание роли владения иностранными языками в современном мире.
Компенсаторная компетенция — умение выходить из трудного положения в условиях дефицита языковых средств при получении и приеме информации за счет использования контекстуальной догадки, игнорирования языковых трудностей, переспроса, словарных замен, жестов, мимики.
Б. В познавательной сфере:
• умение действовать по образцу/аналогии при выполнении упражнений и составлении собственных высказываний в пределах тематики основной школы;
В. В ценностно-ориентационной сфере:
• представление о языке как средстве выражения чувств, эмоций, основе культуры мышления;
• достижение взаимопонимания в процессе устного общения с носителями иностранного языка, установления межличностных и межкультурных контактов в доступных пределах;
• представление о целостном полиязычном, поликультурном мире, осознание места и роли родного и иностранных языков в этом мире как средства общения, познания, самореализации и социальной адаптации;
Г. В эстетической сфере:
• владение элементарными средствами выражения чувств и эмоций на иностранном языке;
• развитие чувства прекрасного в процессе обсуждения современных тенденций в живописи, музыке, литературе.
Задания по устной речи для 5-ых классов (монологические высказывания) в формате ГИА (ЕГЭ).
CARD 1
Give a short talk on China.
What is the nature of China?
What is the population of China?
What is the most famous animal in China?
What is the most popular food in China?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 2
Give a short talk on Planet Earth.
What oceans do you know?
What do you know about the Sun?
What continents are there?
What are the hottest, wettest and coldest place in the world?
What mountains do you know?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 3
Give a short talk on the USA and Great Britain.
What were the first groups of British people?
What languages do people speak in Great Britain and the USA?
What are similarities between the Americans and the English?
What are differences between the Americans and the English?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 4
Give a short talk on Canada.
What are the native peoples of Canada?
Who were the first imigrants?
What is special about Canadian nature?
What sports do the Canadians like?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 5
Give a short talk on New Zealand.
Who were the native people of New Zealand?
What language do people in New Zealand speak?
What is the nature?
What is a famous bird in New Zealand? Why is it famous?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 6
Give a short talk on Australia.
Who were the native people of Australia?
What language do the Australians speak?
What do the Australians enjoy doing?
What can tourists visit in Australia?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 7
Give a short talk on schools.
What is special about Greek schools?
What do you know about Japanese schools?
Why do some pupils want to wear school uniform in Italy?
What don’t you like in your school?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 8
Give a short talk on animals.
What sea animals do you know?
What sea animals are big?
Why are people scared of sharks?
Would you like to see dolphins or whales? Why?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 9
Give a short talk on parties.
What parties can you have at home?
Why do people hold out-door parties?
Would you like to visit a theme party? Why?
What is your favourite party? Why?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 10
Give a short talk on London.
What are famous places in London?
Why is Piccadilly famous?
What place in London would you like to visit? Why?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 11
Give a short talk on India.
What are the problems in big cities?
What are the problems in the countryside?
Would you like to go to India? Why? Why not?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
ЗАДАНИЯ ДЛЯ 7 КЛАССА
CARD 1
Give a short talk on transport.
What are advantages of the transport systems in different countries?
What are the problems of the transport systems?
How do the governments in different countries try to improve the situation?
Do these attempts improve the situation? If not, why?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 2
Give a short talk on leisure and free time.
What leisure activities can people have?
What leisure activities and sports do you like best? Why?
Do young people today make good use of their leisure time
If not, why?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 3
Give a short talk on relations between people.
In what categories would you divide people?
What are the problems in relationships between people? Why?
What are the ways to cope with these problems?
How would you behave?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 4
Give a short talk on cinema.
What kinds of films do you know?
What people help to produce a film and how?
Who are famous actors? Why?
What is special about Chaplin’s life?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 5
Give a short talk on environment.
What problems are there in the environment?
What do people do to protect the animals?
What steps can ordinary people take to protect the environment?
Do people succeed in protecting the environment? In what ways?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 6
Give a short talk on cultural shock.
In what situations do people suffer from cultural shock? Why?
How do people cope with it?
What stereotypes about people from other countries are there?
What advice oк suggestions could you give to visitors to your country?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 7
Give a short talk on travelling.
What tour would you recommend for someone who enjoys murder stories? Why?
What tour would you recommend for someone who likes visiting churches? Why?
What tour would you recommend for someone who is interested in the British Royal family? Why?
What tour would you recommend for someone who likes ancient history? Why?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
CARD 8
Give a short talk on yourself.
Where are you from?
What do your parents do?
How would you describe your personality?
What do you enjoy most about studies? Why?
What do you prefer doing in your free time?
You have to talk for 2-2,5 minutes. The teacher will listen to you until you have finished.
Тестовые задания для учащихся 10-11 классов.
Я представляю 2 карточки, для учителя и ученика с заданием повышенного уровня по говорению (диалог с целью обмена оценочной информацией). В данном виде упражнений проверяется умение задавать вопросы, поддержать и закончить беседу, предлагать варианты к обсуждению, выражать свою аргументированную точку зрения и отношение к обсуждаемым вопросам, выяснять отношение собеседника к обсуждаемым вопросам, принимать совместное решение.
HIGHER LEVEL
STUDENT CARD
Task 3 (3 – 4 minutes)
You and your brother/sister are thinking of getting a pet. Discuss with him/her all the suggested options, choose which pet you would like to have and agree on the one that suits both of you.
A DOG
A CAT
A GOLDFISH
A PARROT
You begin the conversation. The teacher will play the part of your brother/sister.
Remember to:
discuss all the options
be polite
take an active part in the conversation:
come up with the ideas
give good reasons
find out your brother’s/sister’s attitudes and take them into account
invite your brother/sister to come up with suggestions
come to an agreement
HIGHER LEVEL
INTERLOCUTOR CARD
Task 3 (3 – 4 minutes)
You are discussing with your brother/sister which pet you both would like to have. There are several options; you may choose only one of them. This is what you think about each option:
The student begins the conversation. You play the part of his/her sister/brother
-
+
A DOG
A dog might take up a lot of our time, as it needs walking.
It could be very expensive to keep because food has to be bought and vet’s fees paid. I’m afraid we wouldn’t be able to afford it.
Apart from that there is not enough space in the flat. It could be cruel to keep an animal in cramped conditions where it is not able to run around freely.
It’s nice to have a dog as a pet. It’s a friendly animal and it shows obedience to its owner. It will always make you feel valued and loved.
It’s very intelligent and could be taught simple tasks.
Dogs often become very protective of their owners.
A CAT
Cats can be rather mean. If a cat doesn’t like you, it might scratch you.
It might destroy furniture because it sharpens its claws on it.
It also causes extra housework since it leaves hair everywhere.
Cats can be entertaining and amusing as they do funny things.
They are independent so they are easy to keep. They can look after themselves.
Cats can be affectionate because they like to sit next to you and let you stroke them.
A GOLDFISH
I don’t mind having a goldfish but it might be boring as a pet. You can’t pick it up and stroke it or play with it.
They aren’t very good companions because they can’t give you love and affection like cats and dogs.
You can never understand when it wants to eat, and if you forget to feed it, it may die
I like this idea; goldfish could be rather cheap and easy to keep since they don’t eat much.
They aren’t annoying as they don’t make any noise or get in your way when you are doing things at home.
You can relax watching at them.
A PARROT
It may be awful; it could make a lot of noise.
Parrots are disobedient and don’t usually make good pets.
But we should be careful what we say to it. They repeat whatever they hear.
We could admire it for its beauty. Parrots have very colourful feathers.
We could teach a parrot to talk because they’re quite intelligent.
You should not say everything at once. You should use this information throughout the discussion to encourage the student to say as much as possible. To keep the conversation going, first use the information that is contrary to what the student has said. Finally, you come to an agreement on one of the options, but only after you have discussed all four of them. Do not speak first all the time but ask the student what he/she thinks about the options. If the student says all the time: “What do you think about it?” without expressing her/his own opinion, say: “Sorry, I’m not sure.” or “I really don’t know. What do you think?”
SKILLS TO BE TESTED:
The student is expected to demonstrate her/his ability to:
initiate and maintain the conversation:
come up with suggestions;
give good reasons;
find out her/his partner attitudes;
invite the partner to come up with suggestions;
agree or disagree with her/his partner’s opinion;
reach an agreement by taking into account the partner’s attitudes.
Анализ типичных ошибок
1. Содержание
Не всегда дается хорошая аргументация.
2. Взаимодействие с собеседником
Иногда нарушается логика высказываний.
3. Лексическое оформление речи.
Демонстрируют недостаточный словарный запас. Имеются затруднения при подборе отдельных слов и неточности в их употреблении.
Грамматическое оформление речи
Имеются неточности в использовании инфинитива/герундия, предлогов, артиклей. Иногда ученики неправильно образуют третью форму ед.ч. у глаголов в настоящем простом времени.
Произношение
Ошибки в произношении окончания –ing, глагола can в отрицательной форме
Используемая литература:
Примерные программы по учебным предметам. Иностранный язык. 5-9 классы. Издательство «Просвещение» (Серия «Стандарты второго поколения»)
Учебно-методические материалы для подготовки председателей и членов территориальных предметных комиссий по проверке выполнения заданий с развернутым ответом ГИА выпускников IX классов общеобразовательных учреждений (в новой форме) 2013г. (http://www.fipi.ru/binaries/1485/en2013gia9_gov_.pdf)
Раздаточный материал с курсов повышения квалификации 2005 года «Подготовка экспертов и экзаменаторов-собеседников устной части ЕГЭ» (МИОО)
УМК «Friends1», «Friends3», издательство Лонгман, авторы Кэрол Скиннер и Мариола Богука.
![](/assets/6990c512/images/basic.png)
Нравится материал? Поддержи автора!
Ещё документы из категории русский язык:
Чтобы скачать документ, порекомендуйте, пожалуйста, его своим друзьям в любой соц. сети.
После чего кнопка «СКАЧАТЬ» станет доступной!
Кнопочки находятся чуть ниже. Спасибо!
Кнопки:
Скачать документ